Writing: A post on an advice forum - Unit 4. Feelings - SBT Tiếng Anh 9 Friends Plus


1. Identify the features of the posts on the advice forum. 2. Read the rest of the post on the advice forum. Find examples of features 1-3 that show a conversational tone.

Lựa chọn câu để xem lời giải nhanh hơn

Bài 1

1. Identify the features of the posts on the advice forum.

(Xác định các tính năng của bài đăng trên diễn đàn tư vấn.)

a. emoji 3

b. bold ___

c. italic ___

d. underlined word ___

e. capitals ___

 

Forum: A problem shared

Sophia

There's a new girl at school. I like her, but my best friend says she's boring and she won't speak to her.

Isabel

Hey Sophia

This is a (1) very awkward situation, isn't it? But it's really common (2) TBH. Let's have a think. What's the problem here? I bet your best friend is feeling a bit jealous and annoyed. (3) J What can you do? Well, for a start, you should talk to her. She (4) might listen to you if you ask her to give the new girl a chance. (5) What do you reckon?

TBH = to be honest

Tạm dịch:

Diễn đàn: Một vấn đề đã chia sẻ

Sophia

Có một cô gái mới ở trường. Tôi thích cô ấy, nhưng bạn thân của tôi nói rằng cô ấy thật nhàm chán và bạn than tôi không muốn nói chuyện với cô ấy.

Isabel

Này Sophia

Đây là tình huống rất khó xử, phải không? Nhưng thành thật mà nói đây thực sự rất phổ biến. Hãy cùng suy nghĩ. Vấn đề ở đây là gì? Tôi cá là bạn thân của bạn đang cảm thấy hơi ghen tị và khó chịu. Bạn có thể làm gì? Vâng, trước hết, bạn nên nói chuyện với bạn thân. Cô ấy có thể lắng nghe bạn nếu bạn yêu cầu cô ấy cho cô gái mới đó một cơ hội. Bạn nghĩ sao?

Lời giải chi tiết:

b. 5

c. 4

d. 1

e. 2

a-3. emoji

(biểu tượng cảm xúc)

b-5. bold

(in đậm)

c-4. italic

(in nghiêng)

d-1. underlined word  

(gạch chân)

e-2. capitals

(in hoa)

Bài 2

2. Read the rest of the post on the advice forum. Find examples of features 1-3 that show a conversational tone.

(Đọc phần còn lại của bài đăng trên diễn đàn tư vấn. Tìm ví dụ về các tính năng 1-3 thể hiện giọng điệu hội thoại.)

1. Questions for the reader

2. Question tags

3. Informal / conversational language

What else? You shouldn't stop being friendly to the new girl. She's nice, isn't she? Are you feeling like you can't talk to her now? Well, it's OK, you don't have to worry! Your best friend should be the person to change, shouldn't she?

And one more thing - being friendly to the new girl is a cool thing to do, cos it's difficult starting a new school. I bet she feels really welcomed by you. J Anyway, good luck, and I hope your friend cheers up!

Tạm dịch:

Còn nữa? Bạn không nên ngừng thân thiện với cô gái mới. Cô ấy tốt bụng, đúng không? Bạn có cảm thấy như mình không thể nói chuyện với cô ấy bây giờ không? Ồ, không sao đâu, bạn không cần phải lo lắng! Bạn thân của bạn nên là người cần thay đổi, đúng không?

Và một điều nữa - thân thiện với cô gái mới là một điều tuyệt vời, vì việc bắt đầu một ngôi trường mới rất khó khăn. Tôi cá là cô ấy cảm thấy thực sự được bạn chào đón. Dù sao thì, chúc may mắn và tôi hy vọng bạn của bạn sẽ vui lên!

Lời giải chi tiết:

1. Questions for the reader: What else?, Are you feeling like you can't talk to her now?

(Câu hỏi cho người đọc: Còn nữa?, Bạn có cảm thấy mình không thể nói chuyện với cô ấy lúc này không?)

2. Question tags: isn't she?, shouldn't she?

(Câu hỏi đuôi: isn't she?, shouldn't she?)

3. Informal / conversational language: OK, cool, cos, Anyway.

(Ngôn ngữ không chính thức/giao tiếp: OK, tuyệt, vì, Dù sao đi nữa.)

Bài 3

3. Read and complete the forum post with the words.

(Đọc và hoàn thành bài đăng trên diễn đàn bằng các từ sau.)

Anyway        ASAP           bet      else     Hey    hey     is it

isn't it            let's     reckon           start    thing             What

 

Robert

We moved to Ireland for my mum's job last month. I'm trying to stay positive, but I haven't made any good friends yet. What can I do?

Gabriel

Hey Robert

This isn't an easy time for you, (1) _____? Moving away can be stressful. There must be loads of new things to learn. So everything must seem really strange now. But (2) _____ - (3) _____ think. What can you do? Well, for a (4) _____, you could tell your family how you're feeling. Maybe they don't realise that you're upset. (5) _____ do you (6) _____?

What (7) _____? Have you tried talking to anyone at school? I (8) _____ the students would be pleased to get to know you. And are there any people your age who live near you? You should talk to them (9) _____ - and see if they want to hang out one day. Don't worry too much about having close friends yet - it's very early days!

And one more (10) _____ - you were right to ask for advice. You don't have to suffer in silence! It's always great to talk about things, (11) _____? Like you say, it's important to stay positive. J

(12) _____, good luck with your new life, and I hope everything works out.

ASAP = as soon as possible

Lời giải chi tiết:

Robert

We moved to Ireland for my mum's job last month. I'm trying to stay positive, but I haven't made any good friends yet. What can I do?

Gabriel

Hey Robert

This isn't an easy time for you, is it? Moving away can be stressful. There must be loads of new things to learn. So everything must seem really strange now. But heylet’s think. What can you do? Well, for a start, you could tell your family how you're feeling. Maybe they don't realise that you're upset. What do you reckon?

What else? Have you tried talking to anyone at school? I bet the students would be pleased to get to know you. And are there any people your age who live near you? You should talk to them ASAP - and see if they want to hang out one day. Don't worry too much about having close friends yet - it's very early days!

And one more thing - you were right to ask for advice. You don't have to suffer in silence! It's always great to talk about things, isn’t it? Like you say, it's important to stay positive.

Anyway, good luck with your new life, and I hope everything works out.

Tạm dịch:

Gabriel

Chào Robert

Đây không phải là thời điểm dễ dàng với bạn, phải không? Việc chuyển đi có thể gây căng thẳng. Chắc hẳn phải có rất nhiều điều mới để học. Vì vậy, mọi thứ có vẻ thực sự lạ lẫm. Nhưng này - hãy cùng suy nghĩ. Bạn có thể làm gì? Vâng, trước tiên, bạn có thể nói với gia đình mình cảm giác của bạn thế nào. Có thể họ không nhận ra rằng bạn đang buồn. Bạn nghĩ sao?

Còn gì nữa? Bạn đã thử nói chuyện với bất kỳ ai ở trường chưa? Tôi cá là các bạn học sinh sẽ rất vui khi được làm quen với bạn. Và có ai bằng tuổi bạn sống gần bạn không? Bạn nên nói chuyện với họ càng sớm càng tốt - và xem liệu họ có muốn đi chơi với bạn một ngày nào đó không. Đừng quá lo lắng về việc có bạn thân ngay bây giờ - vẫn còn quá sớm!

Và một điều nữa - bạn đã đúng khi xin lời khuyên. Bạn không cần phải chịu đựng trong im lặng! Việc nói về mọi thứ luôn tuyệt vời, đúng không? Như bạn nói, điều quan trọng là phải luôn tích cực.

Dù sao thì, chúc bạn may mắn với cuộc sống mới và tôi hy vọng mọi chuyện sẽ ổn thỏa.

Bài 4

4. Read the situation. Write a post giving advice to Alex. Use the post in exercise 3 and the phrases in the box to help you.

(Đọc tình huống. Viết bài đăng đưa ra lời khuyên cho Alex. Sử dụng bài đăng trong bài tập 3 và các cụm từ trong hộp để giúp bạn.)

I'm staying with my aunt and my cousins for the summer. I'm feeling lonely because my cousins are a few years older than me. (Alex, age 16)

(Tôi sẽ ở với dì và anh em họ của tôi trong mùa hè. Tôi cảm thấy cô đơn vì anh họ tôi hơn tôi vài tuổi. (Alex, 16 tuổi))

good to ask for advice        join a summer club

meet new people      play a sport with cousins

stay cheerful            talk to your aunt

Lời giải chi tiết:

Hey Alex,

I understand how tough it can be feeling a bit isolated, especially when your cousins are older and might have different interests. But don’t worry, there are definitely some things you can do to help make your summer more enjoyable!

First, it’s always a good idea to talk to your aunt about how you’re feeling. She might have some suggestions or be able to help you connect with others your age. Sometimes just sharing your feelings can make a big difference.

You might also join a summer club or play a sport with cousins. It could be a fun way to bond with them and meet new people who share your interests. Engaging in activities can keep your mind off feeling lonely.

Remember, it's good to ask for advice. Stay cheerful and keep an open mind—summer is a time of new experiences.

Hope these tips help, and I’m sure you’ll find ways to have a great summer!

Tạm dịch:

Này Alex,

Tôi hiểu cảm giác bị lạc lõng có thể khó khăn đến thế nào, đặc biệt khi anh chị em họ của bạn lớn hơn và có thể có những sở thích khác nhau. Nhưng đừng lo lắng, chắc chắn có một số điều bạn có thể làm để giúp mùa hè của bạn thú vị hơn!

Đầu tiên, nói chuyện với dì về cảm giác của mình luôn là một ý kiến hay. Cô ấy có thể đưa ra một số gợi ý hoặc có thể giúp bạn kết nối với những người khác ở độ tuổi của bạn. Đôi khi chỉ cần chia sẻ cảm xúc của bạn cũng có thể tạo ra sự khác biệt lớn.

Bạn cũng có thể tham gia một câu lạc bộ mùa hè hoặc chơi thể thao với anh chị em họ. Đó có thể là một cách thú vị để gắn kết với họ và gặp gỡ những người mới có cùng sở thích với bạn. Tham gia vào các hoạt động có thể khiến tâm trí bạn không còn cảm thấy cô đơn.

Hãy nhớ rằng, thật tốt khi xin lời khuyên. Hãy luôn vui vẻ và cởi mở - mùa hè là thời điểm của những trải nghiệm mới.

Hy vọng những lời khuyên này có ích và tôi chắc chắn bạn sẽ tìm được cách để có một mùa hè tuyệt vời!


Bình chọn:
4.9 trên 7 phiếu

>> Xem thêm

Luyện Bài Tập Trắc nghiệm Tiếng Anh 9 - Friends Plus - Xem ngay

Tham Gia Group 2K10 Ôn Thi Vào Lớp 10 Miễn Phí