5c. Listening trang 43 - Unit 5: Urbanisation - SBT Tiếng Anh 12 Bright


1. Listen to a member of the city council talking about a new urban development plan and fill in the gaps (1-5). Write NO MORE THAN TWO WORDS AND/OR A NUMBER for each answer. 2. Two friends are talking about a project. Listen and decide if each of the statements (1-4) is T (True) or F (False).

Lựa chọn câu để xem lời giải nhanh hơn

Bài 1

1. Listen to a member of the city council talking about a new urban development plan and fill in the gaps (1-5). Write NO MORE THAN TWO WORDS AND/OR A NUMBER for each answer.

(Lắng nghe thành viên của hội đồng thành phố nói về một kế hoạch phát triển đô thị mới và điều vào các chỗ trống (1-5). Viết KHÔNG QUÁ HAI TỪ VÀ/HOẶC MỘT CON SỐ cho mỗi câu trả lời.)

Thornton City Urban Development Plan

Start date:

1) _______________

Public service improvements:

A new sports centre and 2) _______________; new parks; improvements to the 3) _______________ and two new clinics

Infrastructure improvements:

500 affordable houses, a new retirement home, upgrades to 4) _______________ including a new tram service and four new bus routes, pedestrian areas to reduce 5) _______________ in the city centre

Phương pháp giải:

Bài nghe:

Thornton City Council has recently announced a new urban development plan to help improve the lives of people living in the city. The plans will go into action on the 1st of October and will include various improvements to public services and infrastructure. To improve public services, the council will have a new sports centre and a cinema built so that people can have access to more recreational facilities. It will also create three new parks in the city so people can enjoy nature and get some fresh air. A team of engineers will have the hospital and two clinics improved with more modern facilities so people will have access to better health care. The Council has planned to have a big construction company build a new modern housing estate with 500 affordable houses for young families as well as a new retirement home for the elderly. It also plans to upgrade public transport to improve transport connections to all parts of the city with the centre. There will be a new tram service and four new bus routes. In addition, the main shopping area will be for pedestrians only so there will be less traffic in the city centre. By doing this, it will improve the quality of life in the city and make facilities more accessible for people. Over the next two years, there will be a lot of changes in the Thornton City area. The Council's new urban development plan will modernise current facilities and provide new ones to improve the quality of life for its residents.

Tạm dịch:

(Chính quyền thành phố Thornton gần đây đã thông báo về dự kế hoạch phát triển đô thị mới để giúp cải thiện đời sống của những người sống ở thành phố. Kế hoạch sẽ đi vào thực hiện vào ngày 1 tháng 10 và sẽ bao gồm nhiều cải thiện với các dịch vụ công cộng và cơ sở hạ tầng. Để cải thiện dịch vụ công cộng, chính quyền sẽ xây một trung tâm thể thao và một rạp chiếu phim để mọi người có thể tiếp cận được nhiều các loại hình giải trí hơn. Chính quyền cũng sẽ tạo ra thêm ba công viên mới trong thành phố để mọi người có thể tận hưởng thiên nhiên và hít không khí trong lành. Một đội ngũ các kĩ sư sẽ cải thiện bệnh viện và hai phòng khám với cơ sở vật chất hiện đại để mọi người có thể tiếp cận với việc chăm sóc sức khỏe tốt hơn. Chính quyền đã lên kế hoạch thuê một công ty thi công xây một khi nhà ở với 500 nhà ở vừa túi tiền cho các gia đình trẻ cũng như một nhà dưỡng lão cho những người lớn tuổi. Chính quyền cũng nâng cấp các phương tiện công cộng để cải thiện kết nối giao thông của các khu trong thành phố đến trung tâm. Sẽ có một dịch vụ tàu điện mới và bốn lộ trình xe buýt mới. Thêm vào đó, khu vực mua sắm chính sẽ chỉ dành cho người đi bộ để giảm bớt lượng xe cộ trong trung tâm thành phố. Trong hơn hai năm nữa, sẽ có nhiều thay đổi ở khu vực thành phố Thornton. Kế hoạch phát triển đô thị mới của chính quyền thành phố sẽ hiện đại hóa cơ sở vật chất hiện tại và cung cấp những cái mới để cải thiện đời sống của cư dân thành phố.

Lời giải chi tiết:

1. 1st October

2. a cinema

3. hospital

4. public transport

5. traffic

Thornton City Urban Development Plan

Start date:

1st October

Public service improvements:

A new sports centre and a cinema; new parks; improvements to the hospital and two new clinics

Infrastructure improvements:

500 affordable houses, a new retirement home, upgrades to public transport including a new tram service and four new bus routes, pedestrian areas to reduce traffic in the city centre

 

Kế hoạch phát triển đô thị của thành phố Thornton

Ngày bắt đầu:

Ngày 1 tháng 10

Cải thiện dịch vụ công cộng:

Một trung tâm thể thao mới và một rạp chiếu phim, các cải thiện với bệnh viện và hai phòng khám mới

Cải thiện cơ sở hạ tầng:

500 ngôi nhà vừa túi tiền, một viện dưỡng lão mới, nâng cấp giao thông công cộng bao gồm một dịch vụ tàu điện và bốn lộ trình xe buýt mới, khu vực đi bộ để giảm lượng xe cộ trong trung tâm thành phố.

Bài 2

2. Two friends are talking about a project. Listen and decide if each of the statements (1-4) is T (True) or F (False).

(Hai người bạn nói về một dự án. Lắng nghe và quyết định xem những phát biểu sau (1-4) là T (đúng) hay là F (sai).)

1. John's project is about why some people leave the city for the countryside.

2. Jane thinks that it's convenient to travel around in the city.

3. Jane prefers living in the rural area.

4. John thinks that farmers who have problems with their crops don't have to leave for the city. 

Phương pháp giải:

Bài nghe:

John: Hi, Jane. How's it going?

Jane: Hi, John. Okay, I guess. I've got a social project to do on rural urban migration, and it's given me a lot to think about.

John: Right. It's interesting because more and more people are moving from rural areas to urban ones. But is this a good thing or a bad thing? What do you think?

Jane: I'm not sure. Cities offer more job opportunities, higher salaries, and easier access to goods and services. They have rapid transit systems available for convenient travel and high quality of education, so they are positive points.

John: Right. And they also offer better access to medical facilities, modern housing, and many recreational activities options.

Jane: That's true. But cities are also often crowded, polluted, and noisy. Why would people leave the beauty, fresh air, and peacefulness of the countryside? I wouldn't do it. I would rather live in the countryside.

John: Well, it's because there are fewer industries and jobs there, and the infrastructure isn't always so good, so it's difficult to get around.

Jane: Right. I guess also rural areas don't have the same public services as cities, and there are fewer recreational opportunities.

John: Not only that, most people in rural areas are mostly farmers. So if their crops fail, or there is a natural disaster, they don't always have a choice but to move to the city to find other work.

Jane: Yes. Well, thanks, John. You've given me lots to think about from my project.

John: You're welcome.

Tạm dịch:

John: Chào Jane. Cậu thế nào rồi?

Jane: Chào John, Mình ổn, mình đoán thế. Mình có một dự án xã hội cần làm về sự di cư từ nông thôn lên thành phố và nó đem lại cho mình quá nhiều thứ để nghĩ.

John: Đúng rồi. Thật thú vị vì ngày càng có nhiều người di chuyển từ các vùng nông thôn lên thành thị. Nhưng điều này là tốt hay xấu? Cậu nghĩ sao?

Jane: Mình không chắc nữa. Các thành phố đem lại nhiều cơ hội việc làm hơn, lương cao hơn, và dễ dàng tiếp cận với các loại hàng hóa và dịch vụ. Chúng cũng có sẵn hệ thống giao thông nhanh chóng thuận tiện cho việc đi lại và chất lượng giáo dục cao và đó là các ưu điểm.

John: Đúng vậy. Và họ còn cung cấp sự tiếp cận tốt hơn cơ sở vật chất về y tế, nhà ở hiện đại, và nhiều lựa chọn về các hoạt động giải trí.

Jane: Đúng vậy. Nhưng các thành phố thường đông đúc, ô nhiễm và ồn ào. Tại sao người ta lại rời bỏ những vùng quê xinh đẹp, có không khí trong lành và yên bình chứ? Mình sẽ không làm vậy đâu. Thà mình sống ở vùng quê còn hơn.

John: Thì, vì ở đó có ít ngành công nghiệp và việc làm hơn, và cơ sở hạ tầng không phải lúc nào cũng tốt, và cũng khó khăn trong việc đi lại nữa.

Jane: Đúng rồi. Mình đoán là các vùng nông thôn không có các dịch vụ công như các thành phố, và cũng có ít những cơ hội giải trí hơn.

John: Không chỉ thế, hầu hết mọi người ở nông thôn đều là nông dân, nên nếu họ bị mất mùa, hoặc có thiên tai, họ luôn không có lựa chọn mà phải lên thành phố tìm công việc khác.

Jane: Vâng, chà, cám ơn John, cậu đã cho mình nhiều thứ để suy nghĩ từ dự án của mình.

John: Không có chi. 

Lời giải chi tiết:

1. F

2. T

3. T

4. F

1. F

John's project is about why some people leave the city for the countryside.

(Dự án của John là vè việc tại sao nhiều người bỏ thành phố về quê.)           

Thông tin: Jane: Hi, John. Okay, I guess. I've got a social project to do on rural urban migration, and it's given me a lot to think about.

(Jane: Chào John, Mình ổn, mình đoán thế. Mình có một dự án xã hội cần làm về sự di cư từ nông thôn lên thành phố và nó đem lại cho mình quá nhiều thứ để nghĩ.)

2. T    

Jane thinks that it's convenient to travel around in the city.

(Jane nghĩ thật tiện lợi khi di chuyển xung quanh thành phố.)

Thông tin: Jane: I'm not sure. Cities offer more job opportunities, higher salaries, and easier access to goods and services. They have rapid transit systems available for convenient travel and high quality of education, so they are positive points.

(Jane: Mình không chắc nữa. Các thành phố đem lại nhiều cơ hội việc làm hơn, lương cao hơn, và dễ dàng tiếp cận với các loại hàng hóa và dịch vụ. Chúng cũng có sẵn hệ thống giao thông nhanh chóng thuận tiện cho việc đi lại và chất lượng giáo dục cao và đó là các ưu điểm.)

3. T    

Jane prefers living in the rural area.

(Jane thích sống ở vùng nông thôn hơn.)

Thông tin: Jane: That's true. But cities are also often crowded, polluted, and noisy. Why would people leave the beauty, fresh air, and peacefulness of the countryside? I wouldn't do it. I would rather live in the countryside.

(Jane: Đúng vậy. Nhưng các thành phố thường đông đúc, ô nhiễm và ồn ào. Tại sao người ta lại rời bỏ những vùng quê xinh đẹp, có không khí trong lành và yên bình chứ? Mình sẽ không làm vậy đâu. Thà mình sống ở vùng quê còn hơn.)

4. F

John thinks that farmers who have problems with their crops don't have to leave for the city.

(John nghĩ rằng những nông dân có vấn đề với nông sản của họ không cần phải bỏ lên thành phố.)

Thông tin: John: Not only that, most people in rural areas are mostly farmers. So if their crops fail, or there is a natural disaster, they don't always have a choice but to move to the city to find other work.

(John: Không chỉ thế, hầu hết mọi người ở nông thôn đều là nông dân, nên nếu họ bị mất mùa, hoặc có thiên tai, họ luôn không có lựa chọn mà phải lên thành phố tìm công việc khác.)


Bình chọn:
4.9 trên 7 phiếu

Group Ôn Thi ĐGNL & ĐGTD Miễn Phí